Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitealueet ovat vuorovaikutusosaaminen, tekstien tulkitseminen, tekstien tuottaminen kieli- ja kulttuuritietoisuuden kehittyminen. Äidinkielessä on kuusi pakollista opintokokonaisuutta, jotka suoritetaan alkaja- ja jatkajavuonna. Tämän lisäksi on useita useita valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa painotetaan viestintärohkeutta ja vuorovaikutusosaamista, elämyksellistä ja pitkien tekstien lukemista sekä kirjoittamista.
Matematiikan asema aikamme kulttuurissa edellyttää valmiutta ymmärtää, hyödyntää ja tuottaa matemaattisesti esitettyä tietoa. Sillä on merkittävä tai ratkaiseva rooli muun muassa tieteissä, teknologiassa, taloudessa, yrittäjyydessä, terveydenhuollossa ja turvallisuudessa.
Matematiikan opetuksen tehtävänä on tutustuttaa opiskelija matemaattisen ajattelun malleihin sekä matematiikan perusideoihin ja rakenteisiin, opettaa käyttämään puhuttua ja kirjoitettua matematiikan kieltä sekä kehittää laskemisen, ilmiöiden mallintamisen ja ongelmien ratkaisemisen taitoja. Matematiikka jakautuu pitkään ja lyhyeen matematiikkaan. Pitkässä matematiikissa opiskellaan 10 pakollista opintokokonaisuutta ja lyhyessä matematiikassa 6 pakollista opintokokonaisuutta.
A-ruotsissa, eli ruotsin pitkässä oppimäärässä on kuusi kaikille yhteistä pakollista opintokokonaisuutta sekä kaksi valinnaista opintokokonaisuutta. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuksien mukaan koulukohtaisia opntokokonaisuuksia.
B-ruotsissa, eli keskipitkässä oppimäärässä on viisi kaikille yhteistä opintokokonaisuutta sekä kaksi valinnaista opintokokonaisuutta. Lisäksi tarjotaan koulukohtaisia opintokokonaisuuksia niin peruskoulun ruotsin kertaamiseen kuin kirjoituksiin valmentautumiseen.
Tavoitteena on, että opiskelija osaa viestiä kohdekielelle ja sen kulttuurille ominaisella tavalla, osaa arvioida kielitaitoaan suhteessa tavoitteisiin, tuntee omat vahvuutensa ja kehittymistarpeensa viestijänä ja kielen opiskelijana osaa kehittää kielitaitoaan kehittymistarpeensa ja opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta tarkoituksenmukaisin strategioin.
Englannin kielessä on kuusi pakollista opintokokonaisuutta ja monia valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Biologian opetus ohjaa opiskelijaa ymmärtämään elollisen luonnon rakennetta, toimintaa ja vuorovaikutussuhteita sekä evoluution merkityksen eliökunnan kehittymisessä. Opetus auttaa opiskelijaa ymmärtämään biotieteiden tarjoamia mahdollisuuksia edistää ihmiskunnan, muun eliökunnan ja elinympäristöjen hyvinvointia sekä tukee opiskelijan luonnontieteellisen ajattelun kehittymistä.
Biologiassa on kaksi pakollista opintokokonaisuuttua ja useita valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Maantieteen opetus kannustaa opiskelijaa ottamaan kantaa omassa ympäristössään, lähialueilla ja koko maailmassa tapahtuviin muutoksiin sekä toimimaan aktiivisesti luonnon ja ihmisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Opetus ohjaa opiskelijaa tiedostamaan luonnon ja ihmistoiminnan vuorovaikutusta sekä tarkastelemaan maailmaa muuttuvana ja kulttuurisesti monimuotoisena elinympäristönä. Geomedian monipuolinen käyttö ja ajankohtaisten uutisten käsittely opetuksessa harjaannuttavat opiskelijan osallistumis- ja vaikuttamistaitoja ja kriittistä ajattelua. Lisäksi opiskelija saa tukea kestävän kehityksen rakentamiseen.
Maantieteessä on yksi pakollinen opintokokonaisuus ja useita valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Fysiikassa luonnosta saadaan kokeellisella menetelmällä tietoa, jota sovelletaan ilmiöiden ymmärtämisessä. Oppiaineelle on ominaista nimenomaan kokeellisuus. Opiskelija oppii tarkastelemaan luonnon rakenteita ja ilmiöitä aikaisempien tietojensa ja käsitystensä valossa. Hän oppii suunnittelemaan kokeita yhdessä ja keskustelemaan kokeiden tuloksista tai aineistosta.
Fysiikalla ja kemialla on yksi yhteinen neljän opintopisteen opintokokonaisuus, joka käydään alkajavuonna. Tämän lisäksi fysiikassa on useitan valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Kemia auttaa ymmärtämään jokapäiväistä elämää, luontoa ja teknologiaa sekä kemian merkitystä ihmisen ja luonnon hyvinvoinnille. Opiskelija tutkii aineita, niiden rakenteita ja ominaisuuksia sekä aineiden välisiä reaktioita. Kemian opetukselle on luonteenomaista ilmiöiden ja aineiden ominaisuuksien havaitseminen ja tutkiminen kokeellisesti sekä erilaiset mallinnusmenetelmät
Kemialla ja fysiikalla on yksi pakollinen neljän opintopisteen opintokokonaisuus, joka käydään alkajavuonna. Tämän lisäksi kemiassa useita valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Filosofia tarkastelee todellisuutta ja erilaisia tapoja hahmottaa sitä. Sen kysymyksenasettelujen tunteminen luo pohjan maailmaa, yhteiskuntaa ja ihmistä koskevien käsitysten ymmärtämiselle ja niiden järkiperäiselle arvioinnille. Filosofisen ajattelun opiskeleminen harjaannuttaa punnitsemaan kriittisesti erilaisten käsitysten perusteluja.
Filosofiassa on kaksi pakollista opintokokonaisuutta ja kaksi valinnaista opintokokonaisuutta.
Psykologia on tiede, joka tutkii monipuolisesti ihmisen toimintaa. Psyykkiseen toimintaan kuuluvat niin mielen tapahtumat kuin ulkoinen käyttäytyminen. Psykologian oppiaineen sisällöt perustuvat tutkimustietoon. Psykologian opiskelu antaa valmiuksia havainnoida, ymmärtää ja arvioida ihmisen psyykkiseen toimintaan vaikuttavia sosiaalisia, kulttuurisia ja biologisia tekijöitä. Lukion psykologian opetuksessa tutkimustieto kytketään arjen ilmiöiden ymmärtämiseen.
Psykologiassa on yksi pakollinen opintkokokonaisuus ja useita valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Historian opetus vahvistaa opiskelijan yleissivistystä, kulttuurien tuntemusta ja edellytyksiä ymmärtää oman aikansa maailmaa sekä sen muutosprosesseja. Historia ja yhteiskuntaoppi ovat toisiaan täydentäviä oppiaineita.
Historiassa on kolme pakollista opintokokonaisuutta ja kolme valinnaista opintokokonaisuutta.
Yhteiskuntaopin opetus syventää opiskelijan käsitystä ympäröivästä yhteiskunnasta ja taloudesta sekä antaa hänelle valmiuksia kasvaa aktiiviseksi ja osallistuvaksi kansalaiseksi.
Yhteiskuntaopissa on kolme pakollista opintokokonaisuutta ja yksi valinnainen opintokokonaisuus.
Uskonnon opetuksen tehtävänä on tukea opiskelijaa muodostamaan laaja-alainen uskontoihin ja katsomuksiin liittyvä yleissivistys. Uskontoja ja katsomuksia tarkastellaan osana kulttuuria, kulttuuriperintöä ja yhteiskuntaa sekä osana yksilöiden ja yhteisöjen elämää. Jos olet evankelisluterilaisen kirkon jäsen, kuuluu sinun valita elämänkatsomustieteistä uskonto.
Uskonnossa on kaksi pakollista opintokokonaisuutta ja neljä valinnaista opintokokonaisuutta.
Opetuksessa haastetaan tarkastelemaan terveyttä, turvallisuutta, terveyden edistämistä ja sairauksien ehkäisyä sekä näihin liittyviä ilmiöitä moniulotteisina kokonaisuuksina yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan sekä globaalin maailman näkökulmasta. Olennaista on ohjata opiskelijaa ymmärtämään terveyttä voimavarana, jonka pohjalta monet muut arkielämän toiminnot rakentuvat. Opetuksessa perehdytään oppiaineen taustalla olevien tieteenalojen kieleen, käsitteistöön ja tapoihin rakentaa tietoa.
Terveystiedossa on yksi pakollinen opintokokonaisuus ja kaksi valinnaista opintokokonaisuutta.
Opetuksen tavoitteena on ohjata opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta fyysisestä aktiivisuudestaan sekä toiminta- ja opiskelukyvystään. Opetuksessa korostetaan kokonaisvaltaista hyvinvointia edistävän liikunnan merkitystä osana aktiivista elämäntapaa. Opiskelija rakentaa myönteistä kehosuhdetta ja minäkuvaa liikunnan avulla. Liikunnassa opiskelija kokee iloa, onnistumista ja liikunnallista pätevyyttä sekä oppii keinoja oman jaksamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Liikunnassa on kaksi pakollista opintokokonaisuutta ja useita valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Musiikin opetuksessa opiskelija tutustuu maailmaan moniaistisesti ja tutkii sitä etenkin kuulonvaraisesti. Hän syventää myönteistä suhdetta musiikkiin ja taiteelliseen ilmaisuun sekä pohtii niiden merkitystä elämässä. Lukion musiikin opetus tarjoaa tilaisuuksia musiikillisten ilmaisutapojen kokeilemiseen, mielikuvituksen käyttöön ja taiteidenväliseen työskentelyyn. Luova tuottaminen ja uusien musiikillisten ratkaisujen etsiminen ovat prosesseja, jotka vaativat aikaa ja rauhaa ajatella.
Musiikissa on kaikille yksi pakollinen opintokokonaisuus. Tämän jälkeen opiskelija valitseen tekeekö hän toisen pakollisen opintokokonaisuutensa musiikista vai kuvataiteesta. Musiikista voi suorittaa useita valinnaisia opintokokonaisuuksia esim. bändisoitosta ja studiotyöskentelystä.
Oppiaineen keskeisenä päämääränä on, että opiskelija ymmärtää kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkityksen omassa elämässään. Kokemukset, mielikuvitus ja tavoitteellinen työskentely luovat perustan moniaistiselle oppimiselle.
Kuvataiteessa on yksi kaikille pakollinen opintokokonaisuus ja tämän jälkeen opiskelija päättää tekeekö hän toisen pakollinen opintokokonaisuuden kuvataiteesta vai musiikista. Kuvataiteesta voi tehdä useita valinnaisia opintokokonaisuuksia.
Opinto-ohjauksessa on kaksi pakollista kahden opintopisteen opintokokonaisuutta ja useita valinnaisia opintokokonaisuuksia. Alkajavuonna opossa keskitytään tunnistamaan omia voimavaroja, omaa tyyliä oppia asioita ja sukelletaan sisällä lukiomaailmaan.
Lukiossamme voit opiskella saksan kieltä lähiopetuksessa. Mahdollista on jatkaa peruskoulussa aloitettuja opintoja tai aloittaa opinnot alusta lukiossa.
Jos haluat opiskella espanjaa, ranskaa tai venäjää, on se mahdollista Tutorhousen verkko-opintojen kautta
Yhteityössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa Ähtärin lukio järjestää viisi erilaista opintokokonaisuutta kansainvälisyyden, matkailun ja talouden osa-alueilta. Kaikki opintokokonaisuudet ovat sellaisia, että ne hyväksiluoetaan ammattikorkekouluopinnoiksi ainakin Haaga-Heliassa. Opintokokonaisuuksia ovat asiakaspalvelu, lähimatkailu. talousmatematiikka, ulkomaanmatkailu ja palvelumuotoilu.
Turvallisen liikennekulttuurin opintokokonaisuudessa perehdytään kahden opintopisteen edestä siihen, kuinka vastuullinen kuljettaja huomioi ympäristöään. Tämän lisäksi pureudutaan liikenneturvallisuuteen ja opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija voi suorittaa b-ajokorttiin tarvittavat teoria- ja ajotunnit Ähtärin liikennekoulussa. Opintokokonaisuus järjestetään seuraavan kerran keväällä 2022.